Guide till vegan smink!| Blogmas

Som ni kanske vet vid det här laget så älskar jag att sminka mej. Men senast har jag hört frågan om hur jag kan sminka mej när jag är vegan. Inte för att veganer inte sminkar sig utan för att det "inte finns vegan smink".  Detta är INTE SANT! Visst finns det vegan smink det är bara att läsa och kolla på nätet om produkten.

Så jag tänkte att jag skulle visa er 2 enkla steg för att kontrollera om produkten är vegan eller inte. Jag brukar själv göra detta om jag är osäker.



1. Testar märket på djur?
Före du börjar läsa innehållsförteckningen kolla först om märket i fråga testar på djur! Detta kan du göra med att du läser på Petas djur-test lista. De har listat de flesta djur-testade märken.
En annan enkel regel är att kolla om märket säljs i Kina. Därför att Kinas lag förutsätter att all kosmetika ska testas på djur. Med andra ord märken som säljer i Kina, de testar på djur.

Jag litar i första hand på Petas djur test lista, men alltid finns inte svaret där. Då läser jag på märkets hemsida, där brukar det stå vid info eller FaQ. Men var noggrann hur de skriver svaret på "testar detta märke på djur" för vissa gånger kan de skriva på ett väldigt snirkligt sätt. T.ex märket testar inte på djur (men följer länders lagar där märket säljs ex. länder som man måst testa på djur).

2. Vad innehåller produkten?
Om produkten inte testas på djur ställer jag mig följande fråga.
Det som gör en produkt vegan är att den såklart inte har några djurprodukter och att den inte heller har gjort djur illa i dess produktion. Vanliga ingredienser i smink som inte är vegan kan vara bivax, lanolin, glycerin mm.
Men om du någonsin har svängt på din puderdosa och läst igenom innehållet så har du säkert märkt att majoriteten av ingredienserna har kemiska namn. Och hur ska man då veta vilken av denna siffer/bokstävs kombinationerna är djur relaterade? Och alltid har man inte ork/tid att läsa den långa listan av ingredienser.
Jag använder mig av en super app, CosmEthics. Med denna app skannar man produktens kod, sedan öppnas innehållet på appen. Man kan ha personliga inställningar ex. allergier för vissa ämnen eller som jag har vegan. Jätte bra app när man står i butiken och funderar om produkten är vegan ok.


Så sist och slutligen är det inte så svårt att hitta vegan smink, det är bara att minnas dessa frågor!

Comments

  1. Om man är intresserad av att byta till veganskt och cruelty-free smink kan man läsa mer om alla veganska varumärken på vår sajt! :)

    ReplyDelete

Post a Comment