Tofuscramble | Blogmas

Nästan varje ledig dag har jag haft en långsam morgon- eller kanske förmiddag eftersom jag stigit upp så sent. På dessa långsamma morgnar har jag kombinerat morgonmål och lunch medan jag kollat på tv. Jag är ingen morgon människa,  jag tycker om att börja dagen långsamt och dricka ett par koppar kaffe och äta gott i lugn och ro.
För några veckor sedan hörde jag om "tofuscramble" som ska vara en variant på äggröra. Som vegan äter jag inte ägg. Men jag läste att med att smula tofun och smaksätta den efter behag och sedan steka den blir som ett slags ägg röra - jag prova det och nu är det mitt "go to" morgonmål. Man kan variera receptet hur man själv vill eftersom tofu i sig inte är särskilt smakrik. Det jag också gillar med tofuröran är att det går relativt snabbt att tillaga- ca. 15 min.


För ca. 2 portioner

Tofu
1 gullök
2 Vitlöksklyftor
Körsbärstomater
Baby spenat
Närings jäst 
Vatten
(vegan parmesanost)

Börja med att smula ner tofun med händerna i en skål. Skär löken och sätt den i en stekpannan, låt den stekas tills den är gyllene. Tillsätt sedan tofun och pressa vitlöksklyftorna i pannan. Häll i ca 2 msk vatten för att låta tofun bli "kletig" och mer i konstansen likt äggröra. Krydda till näst, jag brukar krydda med salt, peppar och ett krm rökt paprika. Till sist häl i körsbärstomaterna och spenaten och 1 msk näringsjäst för att få en ostig och krämig smak. Om tofun verkar torr tillsätt vatten så den är i önskad konsistens.
Servera med riven parmesan ost och rostat bröd. - Och en stor kopp kaffe- Såklart!
Jag har också gjort variationer av denna, t.ex champinjoner i och soltorkade tomater. Brukar också ha emellanåt en s t o r klick egen guacamole. MUMS!

Comments